برش هوا در تبریز

همه چیز در مورد دستگاه برش هوا

برش هوا که برخی آن را با نام هواگاز نیز می‌شناسند، یکی از شیوه‌های برش قطعات فلزی است که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و به دلیل مقرون به صرفه بودن آن، همچنان نیز در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت دستگاه هوابرش یک وسیله برای انجام برشکاری از طریق حرارت به شمار می‌رود که در آن اکسیژن و سوخت دو فاکتوری هستند که تاثیر به‌سزایی در عملکرد دستگاه دارند. البته لازم به ذکر است که برشکاری به وسیله دستگاه هوابرش بر روی قطعات فلزی انجام می‌شود که دارای ضخامتی در حدود 0.5 تا 25 میلی‌متر هستند.

تجهیزات دستگاه هوابرش

در این قسمت از مقاله تجهیزاتی که برای استفاده از دستگاه برش هوا  لازم هستند را بررسی خواهیم کرد.

رگلاتور:

این قطعه کاربردی یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه برشه هوا تبریز است که وظیفه کنترل و تنظیم فشار انواع گازها را در دستگاه برش هوا برعهده دارد.

شلنگ‌های گاز:

همانطور که می‌دانید وظیفه شلنگ‌های گاز، انتقال گاز از مکانی به مکان دیگر است. شلنگ‌ها در دستگاه هوابرش معمولاً دوتایی بوده و دارای قطر بالایی هستند تا از بروز خطرات و نشتی‌ها پیشگیری کنند. شلنگ‌های گاز در دستگاه هوابرش بسیار حائز اهمیت است و باید از کیفیت آن مطمئن بود تا از خطرات احتمالی پیشگیری کرد.

مشعل:

مشعل در دستگاه برش هوا تبریز  یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه به شمار می‌رود. در حقیقت این قسمت از دستگاه فضای‌ای ایمن برای ترکیب هوا و سوخت است تا در صورت بروز مشکل سانحه‌ای رخ ندهد؛ وظیفه مشعل این است که هوا یا اکسیژن را با سوخت ترکیب کرده و به عبارتی انرژی سوخت را تبدیل به انرژی گرمایی کند؛ این احتراق سبب می‌شود که مقداری گاز تولید شود که از طریق تشعشع و یا جابه‌جایی به محیط انتقال پیدا می‌کند. به طور کلی می‌توان عملکرد مشعل در دستگاه هوابرش را ایجاد گرمایش دانست.

برش هوا در تبریز

شیر یک طرفه:

شیرهای یک طرفه نیز از قطعات پرکاربرد دستگاه برش هوا هستند که با توجه به نامی که دارند، تنها از یک جهت مسیر حرکت سیال را کنترل می‌کنند. مسئله‌ای که استفاده از شیرهای یک‌طرفه را اجباری می‌کند، استفاده از گاز استیلن در دستگاه هوابرش است؛ در حقیقت گاز استیلن به مقدار زیادی قابل اشتعال و انفجار بوده و خطرات زیادی را به همراه دارد، همین امر سبب شده تا از یک بازدارنده انفجار در دستگاه برش هوا تبریز استفاده شود.

مشعل برش:

بعد از بررسی همه تجهیزات دستگاه هوابرش حالا به نقطه اصلی این دستگاه می‌رسیم که وظیفه برش فلز را بر عهده دارد. مشعل برش همانطور که از نامش پیداست وظیفه برش قطعات فلزی را دارد که از پیش مشخص شده است.

در ابتدا بخشی از قطعه فلزی مدنظر به وسیله حرارت شعله تحت تاثیر گرما قرار می‌گیرد و سپس با افزایش دمای حرارت ایجاد شده، دستگیره کنترل آن توسط اپراتور کشیده می‌شود تا اکسیژن توسط این دستگاه شروع به دمیده‌شدن کند.

بعد از انجام مراحل گفته شده و دمیده شدن اکسیژن توسط این دستگاه، اکسیژن خارج شده در اثر برخورد با فلز داغ تبدیل در اثر واکنش شیمیایی اکسید ایجاد می‌شود و باعث ایجاد حرارت و گرما می‌شود. گرمایی که از این طریق ایجاد می‌شود تاثیر زیادی در برش داشته و باعث می‌شود تا عملیات برشکاری به شکل پیوسته انجام شود؛ به عبارتی شروع عملیات برش توسط شعله دستگاه اتفاق می‌افتد و سپس در طی فرآیند دمای مورد نیاز برای ادامه تامین می‌شود.

انوع شعله‌های موجود در دستگاه هبرش هوا در تبریز

شعله‌های مختلفی در دستگاه هوابرش ایجاد می‌شوند که باعث افزایش کاربری این دستگاه شده و بازدهی آن را افزایش می‌دهند و سبب کاربردی‌تر شدن این دستگاه می‌شوند. از شعله‌های موجود که در دستگاه هوابرش استفاده می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شعله خنثی:

این شعله زمانی تشکیل می‌شود که مخلوط حجمی که از مشعل خارج می‌شود دارای اکسیژن و استیلن به شکل مساوی باشد. نکته جالب در این رابطه این است که شعله خنثی در ترکیبات اصلی قطعه فلزی هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند و همین موضوع سبب شده تا برای برش اکثر قطعات فلزی مناسب باشد.

  • شعله با مقادیر گاز بیشتر:

در زمانی که شعله ایجاد شده دارای مقدار استیلن بیشتری نسبت به گاز اکسیژن باشد، اصطلاحاً به آن شعله ایجاد شده با مقدار گاز بیشتر گفته می‌شود. نکته جالب در رابطه با این شعله ایجاد سه ناحیه کاملاً مجزا است که شامل رنگ‌های آبی، سفید و آبی کم رنگ  در برش هوا تبریز می‌باشد.

  • شعله اکساینده:

با توجه به تعریف دو شعله قبلی معنای این شعله به وضوح مشخص است. وقتی در شعله ایجاد شده، مقدار اکسیژن موجود بیشتر از استیلن باشد، اصطلاحاً این شعله ایجاد شده را شعله اکساینده می‌نامند. شعله اکساینده اما شباهت زیادی با شعله خنثی دارد؛ می‌توان گفت ک تنها تفاوت این دو شعله در بخش مخروط داخلی آن‌ها است. در شعله‌های اکساینده می‌توان این‌گونه گفت که مخروط داخلی کوتاه‌، نوک تیز و مایل به رنگ ارغوانی کم‌رنگ است.

مزایا و معایب استفاده از هوابرش

نکته جالب در رابطه با دستگاه هوابرش، این است که این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برشکاری است و همچنان نیز با وجود ابداع روش‌های دیگر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردی است. از مزایای استفاده از دستگاه هوابرش در برشکاری می‌‌توان به هزینه پایین تجهیزات دستگاه، عدم نیاز به برق در حین اجرای عملیات و حمل‌ونقل آسان آن اشاره کرد که سبب شده تا همچنان نیز دستگاه هوابرش یکی از کاربردی‌ترین روش‌های برشکاری به شمار بروند.

اما در کنار مزایای زیادی که این دستگاه دارد، چند عیب نه چندان بزرگ نیز از خود نشان داده است. استفاده از برشکاری به روش برش هوا سبب می‌شود تا دقت برش تا حدی پایین بیاید و در کنار این موضوع، استفاده از دستگاه برش هوا تبریز سرعت انجام عملیات را نیز کاهش می‌دهد اما همچنان با وجود این نکات، دستگاه هوابرش عملکرد مناسب خود را حفظ کرده است و کاربرد بسیاری در زندگی ما دارد.

 

شما مخاطبین عزیز می‌توانید در صورت نیاز به خدمات هوابرش از متخصصان و خدمات مجموعه لیزر تبریز استفاده کنید.

شماره تماس : 09144248060