برش پلاسما در تبریز

با دستگاه CNC

اگر شما هم به مانند خیلی از افراد قصد ورود به دنیای CNC را دارید و یا قصد کسب اطلاعات فراوان در این زمینه را دارد، بهتر است در این مقاله با ما همراه شوید. در ابتدا برخی از اصطلاحات حوزه برش پلاسما در تبریز با دستگاه CNC را آموخته و سپس این موضوع را به صورت کامل شرح خواهیم داد.

پلاسما چیست؟

شاید تا به‌حال فقط سه حالت، جامد، مایع و گاز، از ماده به گوش‌تان خورده باشد اما در مواد، یک حالت چهارمی به نام پلاسما نیز وجود دارد. همانطور که اطلاع دارید وقتی یخ به مقدار کافی گرما بگیرد، ذوب می‌شود و تبدیل به آب می‌شود؛ و به این ترتیب از حالت جامد به مایع تغییر شکل می‌دهد. حال اگر آب تا 100 درجه سانتیگراد گرما ببیند، تبدیل به بخار می‌شود که اصطلاحاً به آن تبخیر می‌گویند. اما نکته اصلی بحث ما این است که اگر در برخی مواد، اگر به شکل گازی آنها نیز گرما دهیم، باعث ایجاد حالت دیگری از ماده به نام پلاسما خواهد شد.

به منظور تبدیل مواد به پلاسما، باید گرمای زیادی را ایجاد کرد؛ بعد از کافی بودن گرما، الکترون‌ها نیز از اتم‌های ماده جدا شده و باعث تشکیل یون‌های مثبت می‌شوند. جالب است بدانید که با وجود اینکه هردو نوع ذرات مثبت و منفی می‌باشد، اما پلاسما حالت خنثی دارد؛ دلیل خنثی بودن پلاسما هم این است که مقادیر به شکل مساوی اما با ذراتی با بار مخالف در آن وجود دارند.

برای آگاهی بیشتر، از نمونه‌ موادی که به شکل پلاسما در طبیعت وجود دارند می‌توان به رعدوبرق و شفق قطبی اشاره کرد؛ اما نکته‌ای که شاید به نظرتان جالب باشد؛ در فضای خارج از سیاره زمین هم، ستاره‌ها به صورتی پلاسما به حساب می‌آیند.

چرا در برش پلاسما تبریز به دستگاه‌های CNC نیاز داریم؟

دستگاه CNC دقت زیادی در ظرافت کار دارد؛ این دقت را می‌توان در ایجاد گرما و اندازه‌گیری مشاهده کرد. در عین حال دستگاه CNC در بین دستگاه‌های امن قرار دارد و همین موضوع دلیل دیگری بر حضور پرقدرت دستگاه CNC در برش پلاسما است. البته این امر باعث نمی‌شود تا در استفاده از این دستگاه بی‌دقت عمل کرد و کوتاهی افراد در حین استفاده از این دستگاه می‌تواند سبب اتفاقات فاجعه‌باری شود و خطرات جانی زیادی نیز داشته باشد.

در مورد برش پلاسما!

برش پلاسما در تبریز

در حالاتی که از قبل می‌شناختید، می‌توان دما را از طریق سرعت نوسان ذرات تشکیل‌دهنده ماده مدنظر تعیین کرد؛ این امر معمولاً سبب ایجاد محدودیت‌های زیادی در بالا بردن دما می‌شود. اما این موضوع در برش پلاسما تبریز متفاوت است و دما از طریق جدایش یون‌های مثبت از الکترون‌ها تعیین می‌شود؛ این موضوع که می‌تواند بسیار مهم باشد، باعث می‌شود تا به دمای بسیار بالایی دست یافت. جالب است بدانید که در حالت برش پلاسما دمای آن تا حدود 20000 درجه سانتی‌گراد بالا رفته و حتی قادر است تا سرعت صوت بالا برود. این موضوع کمک بسزایی در برشکاری، جوشکاری و صنعت‌های مختلف کرده است.

برش پلاسما با دستگاه CNC

به زبان ساده به برش فلزات بوسیله یک مشعل که با کمک سیستم رایانه‌ای کنترل می‌گردد، برش پلاسما در تبریز با دستگاه CNC گفته می‌شود. در برش پلاسما با دستگاه CNC، گاز به نحوی فشرده می‌شود و سپس با فشار و سرعت بسیار بالایی بوسیله نازل یا مشعل خارج می‌شود؛ سپس با ایجاد یک قوس الکتریکی، گاز یا به عبارتی پلاسمای یونیزه شده تشکیل می‌شود. نتیجه برخورد این یون‌ها با سطح کار، تولید گرمایی تا حدود 20000 درجه سانتی‌گراد است؛ همچنین این گرما سبب ذوب شدن نقطه برخورد خواهد شد و با توجه بر این موضوع که یون‌ها دارای شدت و سرعت زیادی هستند، باعث می‌شود تا مذاب ایجاد شده از سطح کنده شود و به ماده‌ای یک‌دست تبدیل شود.

جالب است بدانید که برش پلاسما از طریق دستگاه CNC مزایای زیادی به نسبت روش‌های دیگر دارد که بهتر است به برخی از آنها اشاره کنیم.

دستگاه CNC کمک می‌کند که سرعت کار تا حد زیادی بالا رفته و دقت کار نیز افزایش یابد؛ همچنین این مورد باعث می‌شود تا از ایجاد تراشه فلزی جلوگیری شود. همچنین لازم به ذکر است که CNC قابلیت برش تمامی فلزات را دارد؛ همچنین در برش پلاسما تنها نقطه برش گرم می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا از تابیده شدن قطعه که در معرض گرمای زیادی قرار دارد جلوگیری شود.

توجه به این نکته مهم است که در برش هواگاز، اگر برش با سرعت نامناسب انجام شود، احتمال اکسید شدن قطعه کار وجود دارد اما این مورد در برش پلاسما با استفاده از دستگاه CNC وجود ندارد، این نکته و چندین مورد دیگر باعث شده که برش پلاسما به برش هواگاز برتری یابد.

قابلیت‌ و دقت برش پلاسما به وسیله دستگاه CNC عبارتند از:

  • قابلیت برش انواع فلزات مانند ورق‌های آهنی، استیل، آلومینیوم و مس
  • قابلیت برش ورق از ضخامت 0/2 میلیمتر تا 20 میلیمتر با دقت ±0/01 میلیمتر

نکته‌ای در مورد ضخامت برش , برش پلاسما در تبریز

در مورد برش‌دهنده‌های پلاسما، دو عدد وجود دارد که به منظور نمایش ضخامت برش آن به کار می‌روند که عبارتند از: 1-عدد کات 2- عدد پیرس

اولین عدد کات است؛ کات نشان می‌دهد که ضخامت برش در هنگام شروع از لبه ورق چقدر است. عدد دوم اما پیرس نام دارد که بیانگر میزان ضخامت برش از وسط ورق است.

پارامترهای تاثیرگذار در فرآیند برش پلاسما

ولتاژ قوس، جریان قوس، سرعت برش، نرخ جریان گاز، فاصله تورچ تا قطعه کار و… از جمله پارامترهایی است که در فرآیند برش پلاسما تاثیر دارند. این موارد که در امر برش پلاسما با دستگاه CNC تاثیرگذارند، نیازمند توجه کافی هستند تا این فرآیند به صورت کامل و بدون ایراد انجام شده و نتیجه نهایی مورد رضایت باشد.

دستگاه CNC گزینه مناسبی برای برش پلاسما است که دارای دقت بالایی بوده و کار را به بهترین نحو ارائه می‌دهد. این نوع برش که از طریق رایانه‌های مربوطه به دقت کنترل می‌شود، فرآیند را به خوبی اداره کرده و باعث ایجاد یک نتیجه مناسب می‌شود.

 

شما می‌توانید انجام پروژه‌های برش پلاسما خود را به تیم مجرب لیزر تبریز بسپارید تا در کمترین زمان و با بهترین کیفیت کار خود را تحویل بگیرید.

شما میتوانید از خدمات ما مانند برش لیزری و برش CNC  نیز استفاده کنید کافیست با ما در تماس باشید.

 

تلفن: 09144248060
ایمیل: info@tabrizlaser.com
آذربایجان شرقی – جاده تبریز آذرشهر – سه راهی پالایشگاه تبریز – کوی توحید غربی